Går der inflation i dine drømme?

Vi kender alle til inflation som et økonomisk fænomen – særligt hører man tit om, hvorvidt ens løn følger med inflationen, altså stigningen i prisen på eksempelvis dagligvarer.

Men har du nogensinde tænkt over drømme-inflation? Om det er et reelt udtryk ved jeg ikke, men det er sådan jeg definerer det. Lad mig komme med et eksempel:

Til dem, der ikke ved det, så er jeg helt vild med Disney. Særligt forlystelsesparkerne i USA og Paris, og jeg skal ind i mellem holde streng snor i mig selv for ikke at gå amok i Disney-kopper (min favorit-ting at købe), store, flotte Disney-bøger fyldt med professionelle fotografier og ikke mindst ture til parkerne, som oftest ender med at være meget dyre.

Vores første tur til Disney World i Orlando, Florida fandt sted i november 2019. Den endte med at koste et sted mellem 40.000 og 45.000 kroner for ni dage i alt – det meste inklusive. Det dyreste var klart den ene nat vi tilbragte i en suite, på et af de dyreste hoteller i Disney World til en værdi af omkring 8.000 kroner.

Det var ni fantastiske dage, og jeg fortryder ikke en eneste af de gange, dankortet blev revet gennem maskinen. Det hele var en drøm jeg havde haft i 20 år, der nu gik i opfyldelse. Men det var også en drøm, som der var gået voldsom inflation i, ser jeg nu.

Da jeg oprindeligt startede med at kigge på hvad det ville koste os at tage derover, kiggede jeg på en teltplads (som Disney World også tilbyder) i fire dage. Det ville give os én dag i hver park. Det skal lige siges, at Disney World har fire parker, 2 vandparker, adskillige golfbaner, et stort shoppingdistrikt, omkring 27 hoteller og flere restauranter end man nogensinde kan nå igennem. Altså et sted, hvor der kan bruges mange dage – og mange penge.

Men det vigtigste for mig var at få lov at være der. At være en del af det. Opleve det. Derfor var det fint med en teltplads og cereal bars til morgenmad. Det blev så pludselig til syv dage. Og så var det jo ikke fedt at ligge i telt så længe, så teltet blev opgraderet til det billigste hotel. Som så blev opgraderet til et hotel i moderat prisklasse (Disney definerer deres hoteller udefra prisklasserne value, moderate og deluxe). Værelset på det hotel blev til et lidt bedre værelse med lidt bedre udsigt. Turen blev forlænget med et døgn mere. For så til sidst at blive forlænget med en nat mere og overnatningen i suiten på deluxe-hotellet. Pludselig var det at tage sine billeder selv og få en fremmed til at holde kameraet mens man smilede ind i det også for dårligt, så jeg pungede ud for en omgang Memory Maker, der er Disneys egne fotografer, der render rundt og tager billeder. Og vi kunne da ikke nøjes med at blive hentet af Disneys egne gratis busser i lufthavnen – vi skulle have privat bil til 150 dollars for én tur – drikkepenge ikke inkluderet.

Så teltturen på fire dage med hjemmelavet morgenmad og måske en snack eller to i parkerne endte med otte dage, ni overnatninger på fine hoteller med mindst et restaurantbesøg per dag samt en masse ekstra oplevelser som Memory Maker, dessert parties og After Hours-begivenheder.

Drømmen var altid den samme – at være der, at opleve det, at være en del af det. Og det må man sige, at vi var. Og jo, vi oplevede nok flere ting, fordi vi pungede mere ud. Men havde turen været dårligere af, at vi havde ligget i telt og haft færre dage?

Nej. Det havde den jo ikke, må jeg konkludere. Der var gået totalt drømme-inflation i den.

Hvis vi havde holdt os til den oprindelige plan havde vi stadig mærket den såkaldte “Disney Magic”, som gør Disney-parkerne til noget særligt. Vi havde stadig fået vilde oplevelser og gode minder resten af livet.

Jeg fortryder som sagt ikke at vi tog turen som vi gjorde, men jeg blev selv lidt skræmt over at tænke på, hvor voldsomt den var vokset i løbet af det år jeg planlagde den. Det var som om jeg at undervejs fuldstændig mistede syn for, hvad der egentlig var vigtigt, og pludselig var det som om at turen ikke var helt perfekt, hvis vi ikke sov på netop det hotel, eller spiste på netop den restaurant.

Og det gik op for mig, at sådan har vi faktisk altid gjort, Hr. Ny Finans og jeg. Drømmen starter lille og ydmyg, og vokser sig pludselig stor og dyr. Vi har svært ved at nøjes, må jeg konkludere.

Jeg tror det er det samme der sker, når brudepar ser regningen for det forestående bryllup stige langt over budgettet. Eller når det nye elektronik til huset bliver liiiidt dyrere end planlagt. Man mister fokus på hvad der er vigtigt og bliver fanget i at det hele tiden kan blive lidt bedre. Og dyrere.

Vi øver os i at blive bedre til at undgå drømme-inflation. Jeg prøver at holde fokus på, hvad det er, der er vigtigt for os:

  • At have en god, sund økonomi
  • At investere mest muligt
  • At nedbringe vores gæld
  • At stræbe efter et liv med mindre arbejde og mere frihed

Der kommer til at være flere Disney-ture. Da vi kom hjem bredte drømme-inflationen sig allerede, så jeg planlagde, at næste gang skulle vi overnatte to dage i en suite. Mindre kan måske gøre det.

Dette indlæg skrives i øvrigt fra vores terrasse derhjemme. For selvom det er sommerferie, så er det en god øvelse i at nøjes. Oprindeligt, før Corona, skulle vi have været i Disneyland Paris og på biltur til Amsterdam og Bruxelles. Men nu har vi tre uger herhjemme, med små ture ud i det danske land. Der er afsat 3000 kroner, i stedet for de omkring 12.000 kroner, vi regnede med at bruge på bilturen.

Det føles mega godt. Og det føles ligeså meget som sommerferie, som det ellers ville have gjort. Særligt når vi fyrer op for grillen, åbner en flaske rosé og sidder ude på terrassen hele aftenen indtil vi ikke gider mere, og derefter sover til langt op ad formiddagen dagen efter.

Vi skal jo ikke nå noget. Vi kan godt nøjes.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s